Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ursus C-330 i C-360 - zasady działania układów hamulcowych


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 damian19954

damian19954

    Nowy

  • Zbanowany
  • Pip
  • 23 postów

Napisano 11 grudzień 2013 - 19:08

Witam Serdecznie!

-Może ktoś podać rodzaje hamulców dokładnie w ursusie C330 i Ursusie C360 ??,
- Zasade działania hamulca ręcznego , postojowego w ciągniku ursus C360

  • 0

#2 massay1

massay1

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 1352 postów

Napisano 11 grudzień 2013 - 19:57

330 bębnowe mechaniczne, ręczny to blokada pedału hamulca zasadniczego.
360 zasadniczy to bębnowe hydrauliczne z dwoma pompkami i wyrównywaczem a ręczny taśmowy na bębnach zasadniczego sterowany mechanicznie.
Zaciągasz dźwignię i taśma zaciska się na zewnętrznej części bębna.
google.pl/search?q=c-360+uk%C5%82ad+hamulcowy&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=K7eoUs-AIoLPtAay14DIBw&ved=0CEkQsAQ&biw=1280&bih=844
  • 0

#3 izydor6280

izydor6280

    ::Expert Renault::

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPip
  • 745 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 10:38

ja tylko dodam jako ciekawostke , ze w 330M rowniez montowano hamulec reczny, ale tylko pod koniec produkcjii
  • 0

#4 damian19954

damian19954

    Nowy

  • Zbanowany
  • Pip
  • 23 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 15:45

A jakie sa hamulce w zetorze obojętnie jakim proszę podać przykład i rodzaj hamulca w danym ciągniku najlepiej :)?
  • 0

#5 izydor6280

izydor6280

    ::Expert Renault::

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPip
  • 745 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 15:54

w wiekszoci mniejszej serii jak w 360, w 7711 sa mokre tarczowe, jak dobrze pamietam
  • 0

#6 massay1

massay1

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 1352 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 16:43

Starsza mała seria ma bębnowe jak 60-ka. Po modernizacji nowsza już tarczowe. Po dwie tarcze na koło i rozpierak. Takie same ma duża seria zetorów i ursusów.
  • 0

#7 damian19954

damian19954

    Nowy

  • Zbanowany
  • Pip
  • 23 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 18:59

A może ktoś podać zasade działanie poszczególnych rodzajów uruchamiania hamulców , bo rodzaje układów uruchamiania hamulców to zalicza się do nich mechaniczne , hydrauliczne , pneumatyczne. Jeśli moze ktoś wytumaczyć swoimi słowami nie na zdięciach to będę bardzo wdzięczny ? I zasadę działania hamulca w c360 i w C330 tylko żeby było wiadomo o który hamulec chodzi :)?
  • 0

#8 damian19954

damian19954

    Nowy

  • Zbanowany
  • Pip
  • 23 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 19:37

Pomoże ktoś pilnie potrzebuję ??
  • 0

#9 henryk

henryk

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 1016 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 19:41

w hamulcach mechanicznych pomiedzy dwoma okładzinami jest najczęściej owal który na wskutek dźwigni i siły nogi rozpycha 2 okładziny które trą o bęben,w hamulcu hydraulicznym pomiędzy końcami 2 okładzin jest cylinderek i poprzez nacisk na pedał płyn hamulcowy jest tłoczony z pompy do cylinderka a w cylinderku są 2 tłoki które rozpychają okładziny które trą się o bęben,natomiast w hamulcach pneumatycznych może być jedno lub drugie tzn. powietrze spełnia tu rolę pomocniczą,podczas nacisku na pedał otwiera się zawór z powietrzem i pomaga nam w rozpychaniu tych okładzin,i w zależności czy mamy układ powietrzno mechaniczny to są h-ce pneumatyczne, a jeśli w bębnie są cylinderki i płyn i również współpracuje z powietrzem to taki układ nazywa się hydrauliczno-pneumatyczny,mnie to się wydaje proste gdyż 40 lat pracowałem jako mechanik,diagnosta,kierowca autobusu etc.-to tak po krótce starałem się wyjaśnić na chłopski rozum bo to naprawdę to trzeba by widzieć oczami to lepiej by człowiek zrozumiał i ja gdy bym to miał na pojazdach wyjaśniać to na pewno zrobił bym to lepiej ale myślę że tak w skrócie jest to podobne-pozdrawiam

trochę pokręciłem z hamulcami pneumatycznymi tzn.przy bębnie jet tkzw. siłownik w którym jest silna sprężyna jest ona ściśnięta powietrzem ok.8 atm. i jeśli naciskamy na pedał to następuje odcinanie powietrza a tym samym zmniejszanie ciśnienia i sprężyna rozpychając się zaczyna hamować,np przy starze 200 trzeba by na tej sprężynie położyć 700kg. żeby była ściśnięta,w skrócie h-ce pneumatyczne działają na zasadzie odcinania powietrza,tak jak np. po odłączeniu p-py od ciągnika przyczepa gwałtownie zablokuje gdyż powietrze zostało odcięte,przepraszam za chaos ale praktycznie naprawdę zrobił bym to lepiej-pozdrawiam
  • 0

#10 massay1

massay1

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 1352 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 20:11

Zasada działania hamulca zasadniczego i ręcznego w 360.
instrukcja.pl/i/ciagnik_rolniczy_kolowy_ursus_c360_i_c3603p_instrukcja_napraw_1#photo_top
Poza tym nie rozumiem po co te pytania. Jest multum na temat hamulców na necie.
  • 0

#11 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 12 grudzień 2013 - 22:25

Nigdy nie miałem do czynienia z tymi ciągnikami, ale postaram się pomóc. Ciągnik C360 ma hamulec zasadniczy bębnowy, a napęd przenoszony jest hydraulicznie. Nacisk na pedał powoduje przesunięcie tłoczka pompy i rurką płyn hydrauliczny (hamulcowy) płynie do cylinderka. Cylinderek ma dwa tłoczki po obu stronach i na wskytek ciśnienia wytworzonego przez pompę hamulcową tłoczki te wysuwają się i działają siłą na szczęki hamulcowe. Jeżeli siła przekroczy siłę sprężyn utrzymujących szczęki w pozycji neutralnej (w której nie dotykają bębna) szczęki są dociskane do wewnętrznej płaszczyzny bębna. Należy tu podkreślić, że bęben obraca się razem z osią (w tym przypadku dokładniej półosią), a szczęki są mocowane do obudowy i obracać się nie mogą. Tarcie szczęk o powierzchnię wewnętrzną bębna powoduje hamowanie. Hamulec postojowy (ręczny) tego ciągnika jest innego typu, gdyż jest to hamulec taśmowy. Hamulec ten wykorzystuje ten sam bęben, ale jego zewnętrzną stronę i napęd jest mechaniczny, czyli siła jest przekazywana przez dźwignie i cięgna. Działając siłą na dźwignię hamulca ręcznego powoduje się zbliżenie do siebie mocowań pasa hamulcowego, przez co zostaje on dociśnięty do zewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego. Ponieważ położenie mechanizmu w którym mocowane są końce pasa hamulcowego są stabilizowane w obudowie występuje tarcie i hamowanie. Hamulec zasadniczy jest oddzielny na każde koło tylne i jest uruchamiany oddzielnym pedałem. Hamulec postojowy działa na oba koła tylne jednocześnie. Koła osi przedniej nie nie są wyposażone w żaden hamulec.
Hamulec zasadniczy C-330 jest co do zasady taki sam jak w C-360 z tą różnicą że napęd jest przekazywany mechanicznie i w związku z tym zamiast cylinderka hamulcowego jest rozpierak a dźwignie i cięgna zamiast pompy hamulcowej i przewodów hydraulicznych.
C-330 nie ma dedykowanego hamulca postojowego, a jego namiastką jest możliwość zablokowania wciśniętego pedału hamulca zasadniczego przez specjalną zapadkę. Oczywiście są dwa oddzielne pedały hamulca i hamulce na każde z tylnych kół.
Hamulec przyczepy, a właściwie sterowanie hamulcem przyczepy jest identyczne w obu cięgnikach. Ciągniki te są wyposażone w pneumatyczny napęd tych hamulców. Hamulce przyczepy hamują jeże ciśnienie w zbiorniku powietrza hamulców przyczepy jest wyższe niż w przewodzie zasilającym czyli tym łączącym ciągnik z przyczepą. Jeżeli hamulec zasadniczy ciągnika nie jest wciśnięty to powietrze jest pompowane do do przewodu pod pełnym ciśnieniem (ok 6 atm). Jeżeli ciśnienie obniży się co się dzieje po wciśnięciu hamulca zasadniczego lub zerwaniu samego przewodu powietrze ze zbiornika przyczepy jest kierowane do cylindrów hamulcowych przyczepy i następuje hamowanie przyczepy.
Hamulce dzielimy na cierne (samochody, ciągniki, pociągi, rowery i wszystkie pojazdy poruszające się po podłożu stałym), hydrauliczne (np. statki i wszystkie pojazdy poruszające się w cieczach) i aerodynamiczne (hamulce samolotów, rzadko samochodów czyli tzw spadochrony hamujące. Same spadochrony są hamulcem aerodynamicznym.
Hamulce cierne dzielimy na klockowe (jak w wagonach kolejowych, wozach z westernów), szczękowe lu inaczej zwane bębnowymi (takie jak w w C-360 i C-330), tarczowe (gdzie okładziny cierne dociska są do jednej lub wielu tarcz (powszechne w nowych samochodach) i pasowe gdzie pas hamulcowy jest dociskany do zewnętrznej powierzchni bębna.
Napęd hamulców może być mechaniczny, hydrauliczny, pneumatyczny lub magnetyczny jak w przypadku tramwajów.
Pamiętaj, że ciągnik rolniczy nie ma hamulców hydraulicznych (no chyba że ktoś takim ciągnikien wybiera się wpław do Szwecji i dodatkowo ciągnik wyposażył w takie hamulce) lecz cierne, aco najwyżej napędzane hydraulicznie.
Siła hamowania może pochodzić wyłącznie od ludzkich mięśni lub siła może być wspomagana z innych źródeł (tzw. ze wspomaganiem). Pozdrawiam!
P.s.
Słowo "pedał" używaj bardzo ostrożnie żebyś nie został oskarżony o homofobię, a to ciężkie oskarżenie. Wiem coś o tym.
Proponuję aby ktoś znający się na temacie przejrzał post gdyż mija wiedza wynika z faktu że widziałem ciągniki, a nie z faktu że dokładnie znam ich budowę.
  • 0

#12 henryk

henryk

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 1016 postów

Napisano 13 grudzień 2013 - 18:04

Grzegorzu jestem pod wrażeniem,lepiej bym tego nie opisał,bardziej wolę praktykę niż teorię i w praktyce wiem co do czego, mam tylko wątpliwości co do stwierdzenia że ciągnik nie ma hamulców hydraulicznych , wg. mojej wiedzy jeśli jest pompa hamulcowa i płyn to zawsze mamy do czynienia z hamulcami hydraulicznymi,nawet w 1980 roku zdawałem egzamin na PJ.kat.pierwszej i miałem pytanie ,,jakie h-ce ma autobus autosan,odpowiedziałem że pneumatyczne,zostałem szybko sprostowany że hydrauliczno-pneumatyczne gdyż ówczesne autosany miały na przednią oś hydrauliczne natomiast na tylną pneumatyczne a jeśli idzie o ,,pedał'' hamulcowy to jest to nazwa fachowa i nie ma się czego bać-pozdrawiam,

wg. wiedzy fachowej cytat;hamulec hydrauliczny-hamulec cierny(głownie w pojazdach samochodowych)uruchamiany za pomocą systemu hydraulicznego, złożonego z pompy ,przewodów ciśnieniowych oraz cylinderków roboczych przy każdym z kół...''najbardziej znane to h-ce hydrauliczne bębnowe i tarczowe
  • 0

#13 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 20 grudzień 2013 - 09:17

Oczywiście masz rację jeżeli chodzi o obiegowe znaczenie "hamulec hydrauliczny". Sam używam takiego określenia. W tym przypadku chodzi o hamulec cierny napędzany hydraulicznie wg nomenklatury naukowej i hamulec hydrauliczny obiegowo. Zwróć uwagę, że obiegowego określenie hamulec hydrauliczny dotyczy jedynie pojazdów. Hamulce hydrauliczne służą do hamowania obiektów poruszających się w cieczy. Ich napęd może być również hydrauliczny, mechaniczny bądź pneumatyczny. Kolega się pytał do jakiejś pracy o hamulcach więc używałem nazw i określeń stosowanych w nauce, a nie obiegowych. Pozdrawiam!
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych